Over deze tentoonstelling

Carels universum is gemaakt ter gelegenheid van het afscheid van prof.mr. Carel Stolker, op 8 februari 2021, als rector magnificus en voorzitter van het college van bestuur van de Universiteit Leiden. Graag hadden we een tentoonstelling gemaakt in de monumentale hal van de Oude UB, het gebouw waar hij acht jaar lang werkte als rector en voorzitter. Vanwege de coronamaatregelen is deze tentoonstelling nu online te zien.

Academische verzamelingen staan aan de basis van vrijwel alle Leidse musea, en dit erfgoed zien we terug in al die verschillende collecties. Daarmee is deze tentoonstelling, samengesteld door Pieter ter Keurs, hoogleraar Musea, Collecties en Samenleving, ook een ode aan Leiden als stad van kennis en centrum van musea en verzamelingen.

Met grote dank aan alle partners

We bedanken alle erfgoedpartners hartelijk voor hun mooie bijdragen in tekst en beeld:

Ruurd Halbertsma - Rijksmuseum van Oudheden

Eulàlia Gassó Miracle - Naturalis Biodiversity Center

Ariela Netiv - Erfgoed Leiden

Paul Keßler - Hortus botanicus Leiden

Corrie van Maris - Academisch Historisch Museum

Dick Raatgever - Japanmuseum SieboldHuis

Jef Schaeps, Kasper van Ommen en Arnoud Vrolijk - Universitaire Bibliotheken Leiden

Annelore Scholten - Rijksmuseum Boerhaave

Anne Marie Woerlee – Museum Volkenkunde - Nationaal Museum van Wereldculturen

Jori Zijlmans - Museum De Lakenhal

Colofon

Samenstelling en teksten: Pieter ter Keurs, hoogleraar Musea, Collecties en Samenleving

Coördinatie en teksten: Linda van Putten

Vormgeving en ontwerp: Marcel Villerius

Advies: Jef Schaeps

Tekstcorrectie: Corine Hendriks

Vertaling: Talencentrum/Marianne Orchard

Foto inleiding: Sanne van den Bosch

De makers werden bijgestaan door Minke Holleman (directie Strategische Communicatie en Marketing) en Garrelt Verhoeven (Universitaire Bibliotheken Leiden).